Jom! Kenali Tentang Essential Oil Secara Ringkas

by - 08:30

Secara ringkasnya, Essential Oil atau biasanya disebut EO jer, ialah minyak pati tumbuhan yang diambil daripada bunga, daun, buah atau kulit pokok. Minyak ini terkumpul di dalam tisu tumbuhan yang disebut kelenjar tumbuhan.



Essential oil (Minyak pati) yang beraroma ini diesktrak menggunakan kaedah penyulingan, enfleurage atau teknik maceration.


Contohnya ialah:
- Minyak pati levender diambil dari daun dan bunga
- Minyak pati oren diambil dari kulit oren
- Minyak pati rose diambil dari bunga rose



Penggunaan essential oil semakin meluas di seluruh dunia termasuklah di Malaysia, kerana semakin tinggi kesedaran tentang betapa berkesannya essential oil untuk digunakan dalam kehidupan seharian untuk kesihatan dan kecantikan. Ia boleh juga dikatakan sebagai "lifestyle product" kerana ia adalah produk yang boleh dikatakan barangan 'luxury'. Namun begitu, kita boleh membuat pilihan untuk menggunakan essential oil daripada brand yang mana sebagai pilihan. 


Essential oil juga adalah bahan utama yang digunakan dalam produk-produk Tasneem Naturel! Sebab itulah, keberkesanan dan kualiti produk Tasneem Naturel tidak dapat disangkalkan dan ia bertahan di pasaran sejak mula dikeluarkan pada November 2016. Dari semasa ke semasa, Tasneem Naturel telah mengeluarkan beberapa lagi rangkaian produk berasaskan essential oil dengan niche untuk bayi dan kanak-kanak. 


Oh ya, perfume aromatherapy juga dikeluarkan oleh Tasneem Naturel! Ia adalah berasaskan pati essential oil rose. Anda pernah cuba? Rugi kalau tak cuba, memang best sangat! Ia bukan sekadar wangi, namun memberikan kesan aromaterapi. EH, cerita pasal perfume pulak yer. Okey, semoga info ringkas mengenai essential oil yang Jannah share ini memberikan ilmu baru yang bermanfaat buat kita semua.


Jangan lupa, nak info lanjut atau nak beli produk Tasneem Naturel, boleh contact Jannah. KLIK SINI saja untuk terus Whatsapp Jannah. Mudah saja :)

You May Also Like

0 comments